Rutebeskrivelse

Nedenfor ses ruten indtegnet endeligt (tryk på billedet for større kort).

Maraton: 42,19km
½ maraton: 21,29 km

Rutebeskrivelse

Overordnet følger ruten den gamle redningsvej fra Lodbjerg Fyr til Klitmøller. Der er afstikkere fra ruten ind i plantagerne og ud på stranden. Redningsvejen blev brugt til at transportere både frem til de steder, hvor de skulle nødstede strandede skibe. Redningsvæsenet blev officielt etableret i 1858.

Ruten starter ved det 35 meter høje Lodbjerg Fyr fra 1883 som ligger beskyttet mod vind og vejr i udkanten af Lodbjerg Plantage.

Kort efter starten kommer løberne ud af plantagens beskyttelse og ud i Klitheden, hvor man følger redningsvejen. Der drejes hurtigt fra den ”officielle” redningsvej og ind af en vandrerute markeret med blå, hvor man passerer en vandreklit. Vandrestien har enkelte længere våde partier.

Herfra går kursen mod Penbjerg Klit, som er den højeste klit i området. Klitten skal bestiges før man igen sætter kursen ud til redningsvejen, hvor man drejer nordpå.

Nu følges redningsvejen indtil Lyngby. I starten som hjulspor, men omkring 6 km bliver sporene til en fast grusvej og der kommer en mindre stigning. Der vil forekomme våde partier på dette stræk.

Ved Lyngbyvej, som er asfalteret, drejes til højre og her er første depot. Kort efter depotet drejes til venstre af Astavej, som er en god grusvej. Denne følges indtil godt 8 km, hvor man drejer ind på den oprindelige redningsvej, som her er af blandet kvalitet og til tider våd. Omkring 11,5 km bliver vejen igen til en god fast grusvej.

Snart rammes Stenbjerg Plantage, hvor der drejes mod øst af en grusvej. Grusvejen følges rundt i et sving, hvorefter den forlades og man løber øst/syd-øst af en mindre utydelig sti, som fører løberne gennem de hårdfører bjergfyr. Underlaget er her blødt og dejligt – og en smule glat pga. mos! Man rammer igen et stykke klithede, som er en kende fugtigt, før man drejer nordpå igen. Herefter krydses Istrupvej og man bliver ført længere ind i plantagen.

Efter 14,2 km nås maddepotet i Stenbjerg Plantage, hvor man kan forsyne sig inden turen igen går vestpå. Ved en ophugningsplads drejes til højre og kort herefter venstre mod vest gennem den dejligste skovsti. Istrupvej krydses og der fortsættes stik vest. Her kommer en stor og dyb grøft, som deltagerne skal forcere ved at springe.

Herefter går det videre vestpå igennem plantagen før hjulsporet drejer mod syd og et vådt område passeres. Her møder man en god grusvej, som går mod havet, og man får nogle fine glimt af havet ind imellem klitterne. Efter ca. 700 m. følger man vejen rundt og den fører løberne mod nord/nordøst.

Ved ca. 18,5 km forlader man vejen og drejer ind på en lille utydelig sti, som snørkler sig gennem klitterne og ned på stranden. Nu følges stranden ca. 2 km indtil Stenbjerg Landingsplads, hvor man skal op og runde fiskerhusene. De smukke hvide huse stammer fra omkring 1900 tallet og har været brugt til opbevaring af fiskeudstyr. Redningshuset er fra 1931.Ved Stenbjerg Landingsplads kommer ½ marathonløberne ind på ruten. Her er depot.

Der løbes nordpå via stranden indtil der ved 22,8 km drejes stejlt op i klitheden ved Sdr. Vorupør. Der løbes på skønne små stier ind i landet før man vender og følger stier tilbage mod kysten. Stierne på tilbagevejen kan være lidt fugtige, men er intet at regne i forhold til andre steder på ruten.

På stranden igen skal man passere en mindre bæk, som giver våde sko til de ½ marathonløbere som er kommet så langt med tørre fødder. Man kan længere fremme se en mole, som ligger lige på pynten indtil Vorupør

Man kommer forbi landingspladsen ved Nr. Vorupør, hvor der stadig trækkes kuttere på land. Her er der også depot. Der fortsættes yderligere 2 km langs stranden. (Ved forhøjet vandstand laves der her en alternativ rute inde i landet. Ved testløb 4. januar, var der ingen strand her, da bølgerne slog helt op til klitterne pga. storm og løb dermed livsfarligt!).

Efter 2 km kravles op i klitterne og man følger først en sti, som senere går over i et hjulspor ind i landet. Ved Tvorup Klitplantage følges den nyanlagte cykelsti med fastgrus et par hundredemeter før redningsvejen drejer fra og man løber ind på et hjulspor som til tider er fugtigt.

Redningsvejen drejer nordpå og fører løberne opover en klit og ned til Bøgsted Rende. Her er der depot.

Kort efter kommer man ind på nogle snørklede stier som fører op til det store og fredede sømærke ”Båken” som stammer helt tilbage fra 1884! Turen op til mærket er stejl og sandet – og ligeledes er nedløbet!

Der løbes nu på en fin lille vandrerute i Thagaards plantage, som snørkler sig rundt i de blandt lavstammede rødgran og fyrretræer. Man kommer ud til kystvejen, som man følger på den fine nye cykelsti. Det lille asfaltstykke er her sikkert ganske kærkomment for en del løbere!

Ved ca. 33,5 km drejer ruten fra og løber parallelt med kystvejen på et hjulspor inde i klitheden. Der er her meget fint udsyn til de store vidder, som måske opleves som endeløse på dette tidspunkt.Efter et stykke på hjulsporet passerer man til nogle af rutens heftigste våde områder!

Sporet ender ved et kultiveret område, hvor der i sommer halvåret græsser kvæg. Indhegningen følges mod øst et kort stykke, før man bliver ledt ind over markerne i en 1½ meter bred passage mellem 2 hegn. Ligeledes er der her våde stykker, som desuden er særdeles glatte. Pas på ikke at falde!

Ruten går herefter først på fast grusvej og senere på asfalt af ”Hvidbakken” ned gennem den gamle landsby Vangså. Det er rutens længste asfaltstræk på ca. 800 m. med rutens sidste depot.

Ved P-pladsen ved stranden i Vangså fortsættes lige ud op over en mindre klit og ned på stranden. Ved ca 37,9 km drejer man op gennem klitterne og ind i de smukke stykke klithede ved Vangså. Stien har et par kortere våde passager – som er de sidste på ruten! Stien bliver til hjulspor og snart kommer løberne ind i skydeterrænet syd for Klitmøller. Man løber et kort stykke på en fastgrusvej, før mand drejer ind på en temmelig sandet vej. Vejen følger klitterne indtil ca. 40,5 km, hvor man drejer ned på stranden lige nord for en stor tyskerbunker.

Der ligger et helt kvarter af bunkers fra 2. verdenskrig og stranden er her en smule stenet.

Man følger stranden det sidste stykke før man pludselig omkring et hjørne kan se Hummerhuset og målområdet!

-Og så er man i mål! Tillykke – du har gennemført Danmarks Barskeste Marathon eller ½ Marathon – og det er en stor præstation!

Sponsorer

Ved fortsat at bruge webstedet accepterer du brugen af cookies. mere information

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.